Indsigelsesordningen
Vejledning og indsigelse mod transaktioner foretaget på nettet ved brug af betalingskort udstedte i Danmark.
Denne vejledning er udarbejdet af e-handelsfonden.
I henhold til Forbrugerombudsmandens retningslinier vedrørende fjernsalg m.v. i betalingssystemer med betalingskort (december 1996), har en indehaver af et betalingskort, fx Dankort, VISA-Dankort, Mastercard m.fl., mulighed for at gøre indsigelse mod, at et givent beløb er trukket fra kortholders konto i forbindelse med anvendelse af betalingskortet som betalingsmiddel på internettet. Endvidere indeholder § 74 i Lov om betalingstjenester, som trådte i kraft 1.november 2009, regler om charge-back, dvs. tilbageførsel af penge via udstederen, når en ydelse ikke leveres.
Forbrugeren kan altid gøre indsigelse, såfremt der er trukket et beløb fra forbrugerens konto og forbrugeren kan godtgøre:
* at han ikke har modtaget varen
* at han har været udsat for et misbrug af kortoplysninger
* at han har fortrudt købet, inden han har modtaget varen ved fx at nægte at modtage den eller undlade at afhente den på posthuset
* at der er trukket et højere beløb, end forbrugeren havde godkendt ved bestillingen
Det er en forudsætning, at forbrugerens indsigelser ikke umiddelbart kan tilbagevises som urigtige.
Forbrugeren skal gøre indsigelse ved at henvende sig til udstederen af betalingskortet, hvilket oftest er forbrugerens pengeinstitut. Inden du kontakter dit pengeinstitut, skal du altid selv søge at løse problemet med den forretning, du har handlet med.
Pengeinstituttet skal hjælpe forbrugeren med at udfylde en indsigelsesblanket og herefter skal pengeinstituttet, uden yderligere stillingtagen til indsigelsen, tilbageføre beløbet til forbrugeren.
Ønsker du at gøre en indsigelse gældende overfor en uautoriseret eller fejlbehæftet betalingstransaktion skal du gøre dette hurtigst muligt.
OBS! PBS og bankerne kan have interne frister for hvor lang tid efter pengene er hævet, en indsigelse kan gøres gældende. Kontakt derfor altid dit pengeinstitut eller PBS hurtigst muligt, hvis du ønsker at gøre en indsigelse gældende.
Bemærk: Reglerne om indsigelsesretten har til formål at regulere situationer, hvor gennemførelsen af en online betalingstransaktion i praksis stiller kortindehaver ringere end den forbruger, der betaler pr. efterkrav eller ved brug af et indbetalingskort, der følger med en leveret ydelse.
Det følger ikke af retningslinierne, at kortindehaver skal stilles bedre end andre forbrugere ved køb af tilsvarende ydelser, blot fordi købet er foretaget via nettet. Formålet har ikke været at beskytte kortindehaver i tilfælde af betalingsmodtagers konkurs (dette følger bl.a. af Pengeinstitutankenævnets praksis). Hvis man derfor fx har købt en koncertbillet, et kursus eller lign. på nettet, vil man ikke kunne gøre indsigelse mod transaktionen, hvis arrangementet aflyses pga. konkurs. Dette skyldes, at kortindehaveren her ikke er stillet ringere end den forbruger, der har købt billetten eller kurset i den fysiske verden.
Hvis man som forbruger føler sig uretmæssigt behandlet som følge af, at et pengeinstitut ikke har overholdt gældende regler, er der mulighed for at klage til Pengeinstitutankenævnet